Archiwum: 2021

Ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego - apel do członków SPAM

Szanowni Państwo, Drodzy Członkowie Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków,

W zeszłym tygodniu miał miejsce historyczny moment (czas pokaże, czy finał procesu zakończy się sukcesem, oby!). Wystartowała procedura społecznych konsultacji projektu ustawy o uprawnieniach artysty. Po miesięcznych konsultacjach ustawa rozpocznie swój bieg proceduralny w pracach sejmu i tam (mamy nadzieję) zostanie uchwalona jeszcze w okresie letnim lub wczesną jesienią. W takim przypadku konstytuowanie się Polskiej Izby Artystów (ciała powołanego ustawą) potrwa w założeniach do końca roku, w rezultacie skutki ustawy faktycznie odczujemy po 1 stycznia 2022 roku.

W nawiązaniu do tego zwracam się z niniejszym apelem do Wszystkich Członków Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków o:

- zapoznanie się z projektem ustawy (jest dostępny m.in. na stronie „artystazawodowy.pl”, ale też na stronie MKDNiS,

- przesyłanie pytań, jeżeli się nasuną, na adres mailowy Zarządu; postaramy się odpowiadać na nie sukcesywnie,

- przesyłanie postulatów na adres mailowy Zarządu, będziemy je sukcesywnie zgłaszać (po analizie) do Zespołu, który opracował tekst ustawy.

Pragnę krótko wyartykułować, dlaczego, moim zdaniem, jest to projekt historyczny i niezwykle ważny dla środowiska artystycznego w Polsce.

Po pierwsze, ustawa odpowiada na zapotrzebowanie najmniej uposażonych artystów (w tym oczywiście muzyków), tych niezwiązanych kontraktami o pracę, na dostęp do świadczeń emerytalnych w wymiarze możliwym do udźwignięcia, czyli około 300 zł miesięcznie, a nie jak do tej pory (w przypadku samozatrudnienia) ok. 1200 zł. W tym aspekcie należy żałować, iż zarówno prace nad ustawą, jak i zamieszanie społeczne w postrzeganiu artystów jako dobrze uposażonych celebrytów, spowodowały znaczne opóźnienie w harmonogramie dojścia do etapu sejmowych prac. Dla naszych najgorzej sytuowanych kolegów sytuacja pandemiczna to niejednokrotnie dramat bytowy o trudnych do wyobrażenia skutkach.

Po drugie, w kompleksowym ujęciu integralną jego częścią jest od dawna oczekiwana, spóźniona od wielu, wielu lat nowelizacja Rozporządzenia w sprawie tzw. „opłaty reprograficznej”, czyli opłaty za korzystanie z artystycznej własności intelektualnej na wszelkiego rodzaju elektronicznych urządzeniach. Nowelizacja nie następowała z uwagi na bardzo mocne lobby producentów urządzeń, które w naszym kraju znalazło sobie „Eldorado”. Te opłaty są wszędzie w Europie, tylko nie u nas. Dyrektywa europejska nakazuje je wręcz przyjąć, a mimo to był „opór materii”. Oceniam lobbing producentów w tej sprawie jako szczególnie nieetyczny, zwłaszcza w kontekście pandemii. To jest branża, która – w odróżnieniu od pozostałych gałęzi gospodarki – ma się nad wyraz doskonale i zyskuje profity, jakich nigdy wcześniej nie miała.

Po trzecie, ustawa jest efektem prac całego środowiska artystów. Efektem postulatów i przemyśleń zbieranych, analizowanych i opracowywanych na kolejnych kongresach kultury, a zwłaszcza na Ogólnopolskiej Konferencji Kultury. Jak nigdy przedtem udało się zdynamizować komunikację pomiędzy niemal wszystkimi stowarzyszeniami i zdefiniować obszary, co do których mamy pełną zgodność, a przede wszystkim – to, co najważniejsze –ukonstytuować systemowo w strukturze państwa społeczność artystyczną, na podobieństwo innych już zorganizowanych grup, vide np. adwokaci, lekarze, nauczyciele czy rolnicy… Z punktu widzenia dalekosiężnych skutków zaprojektowanej ustawy wydaje się, że to jest najważniejszy aspekt, którego korzyści są trudne do przecenienia.

Apeluję zatem, na koniec, o jeszcze jedną rzecz: o rozsądek w przyjmowaniu argumentów różnych stron i o nieantagonizowanie nas w wypowiedziach publicznych z innymi grupami społecznymi. Jako artyści jesteśmy integralną, równie ważną jak inne grupą społeczną. Nie chcemy przywilejów wynoszących nas ponad inne grupy. Chcemy, by Państwo wsparło naszą społeczność mechanizmami, którymi wspiera inne grupy w ich wrażliwych obszarach, tak by nie zostały utracone bądź zmarginalizowane w ich potrzebnej społecznie funkcji.

Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Ryszard Cieśla

Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków

Czytaj więcej »

Ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego

Ogłoszenie konsultacji publicznych projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego:

https://bip.mkdnis.gov.pl/pages/posts/ogloszenie-konsultacji-publicznych-projektu-ustawy-o-uprawnieniach-artysty-zawodowego-3443.php
Czytaj więcej »

Dom Muzyka Seniora aktualności

Dom Muzyka Seniora w Kątach został otwarty 1 października 2012 roku. Pierwszy pensjonariusz zamieszkał w nim 13 czerwca 2013 roku. Od tego momentu DMS prowadzi swoją statutową działalność, a pełne informacje można znaleźć na stronie internetowej www.dommuzykaseniora.pl lub poprzez kontakt telefoniczny i e-mailowy z Dyrektorem DMS panią Anną Stańczyk:

tel. +48 512 97 98 97, e-mail:    a.stanczyk@dommuzykaseniora.pl

Adres: DOM MUZYKA SENIORA, Kąty, ul. Brzozowa 24, 05-532 Baniocha.

Czytaj więcej »

Fonie Lublina 2021 - Władysław Żeleński in memoriam

Władysław Żeleński in memoriam

Premiera on-line 2 maja 2021, godz. 19:00
Trybunał Koronny w Lublinie
Czytaj więcej »

Fonie Lublina 2021 - Między sacrum a profanum

Między sacrum a profanum

Premiera on-line 30 kwietnia 2021, godz. 20:00
Archikatedra św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Lublinie
Czytaj więcej »

Fonie Lublina 2021

W imieniu Oddziału Lubelskiego SPAM i wszystkich partnerów tegorocznej edycji festiwalu Fonie Lublina, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dotychczasowymi efektami realizacji: 

Koncert Beethoven... i co dalej?, czyli o ścieżkach rozwoju pianistyki po czasach L. van Beethovena, od dzieł Mistrza z Bonn, przez muzykę W. Żeleńskiego, C. Debussy'ego, G. Gershwina po twórczość J. Kofflera
recital fortepianowy Piotra Sałajczyka
Czytaj więcej »

ZDROWIE MUZYKÓW

Bóle pleców? Ból nadgarstka, łokcia? Sztywnienie szyi? Ostatnio wszyscy mamy trochę mniej ruchu i bardzo często trafiamy z naszym bólem do fizjoterapeutów. Pomóżmy Pani Magdalenie, studentce fizjoterapii WSEiT w Poznaniu zebrać dane o naszych problemach zdrowotnych. Wyniki Jej pracy zostaną opublikowane na naszej stronie i facebooku!


Link do ankiety:

https://forms.gle/NC9sHp4Uq47nz4nq9

Czytaj więcej »

Życzenia świąteczne


Zdrowych, spokojnych i pogodnych Świąt Wielkanocnych
życzy
Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków
Czytaj więcej »

Odeszła Pani Zofia Wilma Zasłużony Członek SPAM


Z głębokim żalem zawiadamiamy, że 1 kwietnia 2021 roku
zmarła Zofia Wilma śpiewaczka, uczennica Ady Sari,
Zasłużony Członek SPAM, od lat działająca społecznie na rzecz środowiska artystów muzyków.
Czytaj więcej »

Filharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania na stanowisko

MUZYK SOLISTA-ZASTĘPCA KONCERTMISTRZA (I SKRZYPCE - PEŁNY ETAT)

PRZEWIDYWANY TERMIN PRZESŁUCHAŃ:

31 MAJA 2021 g. 9:00 – I ETAP oraz 1 CZERWCA 2021 – II ETAP

 

Zainteresowanych prosimy o złożenie podania oraz życiorysu artystycznego w Sekretariacie Filharmonii Narodowej – pok. 109, pocztą na adres: ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, faksem: 22 55 17 200 lub pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@filharmonia.pl w nieprzekraczalnym terminie do 17 maja 2021.

 

Wskazane jest doświadczenie w specjalności skrzypce solista. Filharmonia zastrzega sobie prawo zaproszenia na przesłuchanie wybranych kandydatów. Osoba zakwalifikowana do przesłuchania otrzyma indywidualne zaproszenie, zawierające szczegółowe informacje. Filharmonia zapewnia akompaniatora /strój fortepianu a 442 Hz/ - prosimy o informację, które koncerty skrzypcowe Państwo wybierają.

 

Prosimy umieścić w dokumentach rekrutacyjnych następującą klauzulę:

Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.

 

Więcej informacji można uzyskać w Sekretariacie Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 102 lub 103.

 

PROGRAM DO PRZESŁUCHAŃ:

 

  1. W. A. Mozart – Koncert skrzypcowy D-dur KV 218 lub A-dur KV 219, I cz. z kadencją J. Joachima
  2. Koncert skrzypcowy I cz. z kadencją do wyboru:
    Czajkowski, Beethoven, Brahms, Sibelius, Wieniawski (Nr 1 fis-moll i Nr 2 d-moll), Karłowicz
    lub Szostakowicz (I koncert, I i II cz. kadencja)
  3. J. S. Bach – 2 kontrastujące części lub Tempo di ciaccona na skrzypce solo BWV 1001-1006
  4. Sola orkiestrowe:

Rimski-Korsakow – Szeherezada                J. S. Bach – Msza h-moll

R. Strauss – Ein heldenleben                                   Szostakowicz – Symfonia nr 6

Beethoven – Missa solemnis

 

  1. Fragmenty orkiestrowe:

W. A. Mozart – Wesele figara, uwertura                  Karłowicz – Stanisław i Anna Oświecimowie

Beethoven – Symfonia nr 6, scherzo, takty 1-84     Prokofiew – Romeo i Julia, śmierć Tybalda

Schumann – Symfonia nr 2, scherzo, takty 1-97

Czytaj więcej »

Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 15 marca 2021 roku zmarł Jerzy Gonczorowski


Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 15 marca 2021 roku zmarł Jerzy Gonczorowski artysta muzyk-trębacz. Zasłużony Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Człowiek dobrego serca, skromny i życzliwy. Jego życiem była muzyka.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 25 marca 2021 roku o godzinie 14.00 w kościele pw. św. Grzegorza Wielkiego w Warszawie, ul. Wolska 180/182, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego do grobu.

Czytaj więcej »

Msza żałobna za Halinę i Jerzego Górzyńskich


Msza żałobna za Halinę i Jerzego Górzyńskich odbędzie się 26 marca 2021 roku o godz. 10.00 w Kościele Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Lesznie.
Czytaj więcej »

Fonie Lublina 2021 - Beethoven... i co dalej?

Beethoven... i co dalej?

28 marca 2021, godz. 19:00
premiera on-line
Aula Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Czytaj więcej »

Odpowiedzi na pytania zadane podczas webinaru: Sztuka czy usługa? Dzieło czy zlecenie?

1. Czy w ustawie o prawach autorskich i pokrewnych jakikolwiek zapis wskazuje na możliwość zawarcia umowy o dzieło na artystyczne wykonanie lub to neguje? Jak chroni wykonawców ta ustawa?

Art. 54 wprowadza termin „zamawiający”, który jest stroną umowy o dzieło. Możemy powołać się również na art. 85 ustawy, gdzie jest wyraźne wskazanie, że wykonawca w sposób „twórczy” przyczynia się do powstania dzieła, czyli tworzy artystyczne wykonanie; Art. 8 ustawy, który mówi z kolei o twórcy, dlatego nie ma najmniejszych wątpliwości, że ustawodawcy chodziło o zawieranie umowy o dzieło i wypłacanie jednorazowego honorarium na podstawie takiej umowy cywilnoprawnej.

Czytaj więcej »

Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej

OGŁOSZENIE

Prezydent Miasta Kalisza

ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego
Filharmonii Kaliskiej z siedzibą w Kaliszu 62-800, al. Wolności 2




  1. Informacje ogólne.

  1. Stanowisko: dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kaliskiej,
    forma zatrudnienia: pełny etat, czas określony 3-5 sezonów artystycznych.

  2. Podstawowe zadania realizowane na stanowisku objętym konkursem:

  1. kierowanie bieżącą działalnością Filharmonii Kaliskiej, w tym: realizacja zadań wynikających z obowiązujących przepisów,

  2. dyrygowanie orkiestrą symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, a także jej zespołami kameralnymi, dostosowanymi do programu działalności artystycznej,

  3. zarządzanie finansami i mieniem instytucji,

  4. reprezentowanie instytucji na zewnątrz,

  5. realizowanie zadań statutowych oraz współpraca ze środowiskami lokalnymi w zakresie
    kultury,

  6. inicjowanie i podejmowanie działań mających na celu pozyskanie funduszy na
    działalność Filharmonii Kaliskiej, innych niż dotacje organizatora.

  1. Wymagania wobec kandydatów i sposób ich udokumentowania.


    1. Warunkiem przystąpienia kandydata do Konkursu na stanowisko dyrektora naczelnego
      i artystycznego Filharmonii Kaliskiej jest doręczenie oferty - w terminie i na adres
      podany w ogłoszeniu - oraz spełnienie następujących kryteriów formalnych:

    1. Wymagania obowiązkowe wobec kandydata:

      1. posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo kraju należącego do Unii Europejskiej lub innego państwa, którego obywatelom, na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego, przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

      2. wykształcenie na kierunku dyrygentura: wyższe muzyczne drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym,

      3. ma udokumentowane, co najmniej 3–letnie doświadczenie w pracy na stanowiskach kierowniczych, wynikające z:

  • zatrudnienia w instytucji artystycznej i/lub

  • kierowania fundacją lub stowarzyszeniem, których podstawowym celem jest prowadzenie działalności kulturalnej w dziedzinie muzyki i/lub

  • prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie muzyki i/lub

  • kierowania zespołem lub realizacji autorskich projektów w zakresie muzyki na podstawie umów cywilnoprawnych.

  1. posiada znajomość problematyki związanej z działalnością muzyczną instytucji artystycznych,

  2. posiada wiedzę w zakresie przepisów prawnych dotyczących instytucji kultury, zarówno branżowych, jak i finansowych,

  3. posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na stanowisku kierowniczym,

  4. korzysta z pełni praw publicznych,

  5. posiada pełną zdolność do czynności prawnych,

  6. nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

  7. nie był karany zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych
    z dysponowaniem środkami publicznymi,

  8. dla osób nieposiadających obywatelstwa polskiego wymagana jest znajomość języka polskiego potwierdzona dokumentem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz.U. z 2021 r., poz. 141)

  9. terminowe złożenie kompletu dokumentów.

    1. Wymagania dodatkowe (nieobowiązkowe):

  1. ukończenie kursów bądź studiów podyplomowych z zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, bądź organizacji i zarządzania,

  2. znajomość co najmniej jednego języka obcego,

  3. doświadczenie w pozyskiwaniu środków ze źródeł pozabudżetowych, w tym funduszy unijnych,

  4. znajomość zagadnień z zakresu realizacji zamówień publicznych w kulturze.

    1. Oferty, składane przez osoby przystępujące do konkursu, muszą zawierać:

  1. pisemne zgłoszenie udziału w konkursie wraz z uzasadnieniem decyzji kandydowania na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej,

  2. pisemne opracowanie koncepcji organizacyjno–finansowej działalności Instytucji oraz program jej działania na sezon 2021/2022 i cztery następne,

  3. kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie,

  4. kserokopię lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,

  5. oświadczenie o stanie zdrowia pozwalającym na pracę na stanowisku dyrektora,

  6. oświadczenie o posiadanym obywatelstwie,

  7. kserokopie lub odpisy świadectw pracy z poprzednich miejsc pracy lub/oraz
    zaświadczenie o zatrudnieniu lub/oraz oświadczenie o prowadzeniu działalności
    gospodarczej, w którym zostanie podany NIP lub/oraz kserokopie umów
    cywilnoprawnych poświadczających staż pracy na stanowisku kierowniczym,

  8. oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

  9. oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi w myśl przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy
    z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 289),

  10. od osób nieposiadających obywatelstwa polskiego, wymagane jest ponadto dołączenie kserokopii dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego.

  11. oświadczenie następującej treści: „Oświadczam, że wszystkie przedłożone przeze mnie kserokopie dokumentów są zgodne z oryginałami”.

  1. List motywacyjny, wszystkie oświadczenia, koncepcja organizacyjno–finansowa działalności Instytucji oraz program działania powinny być podpisane własnoręcznie przez zgłaszającego się do udziału w konkursie.

  2. Do oferty mogą zostać załączone: kopie materiałów bądź wydruki dokumentujące
    zrealizowane projekty w zakresie muzyki (np. recenzje, opinie, rekomendacje),
    a także kopie dokumentów potwierdzających spełnienie przez kandydata wymogów
    dodatkowych.


  1. Składanie ofert.

1. Oferty, w zamkniętych kopertach, bądź w innych opakowaniach uniemożliwiających wgląd do zawartości przez osoby nieuprawnione, opatrzonych dopiskiem „KONKURS NA DYREKTORA FK”, należy składać lub przesyłać na adres: Wydział Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Kalisza, ul. Kościuszki 1A, 62-800 Kalisz w terminie do 30 kwietnia 2021 (włącznie).

  1. O zachowaniu terminu do złożenia oferty decyduje data jej doręczenia do Urzędu Miasta Kalisza.

  1. Informacje dodatkowe.


1.

Warunkiem dopuszczenia kandydata do konkursu jest złożenie kompletnej oferty.

2.

W przypadku składania kopii dokumentów, Komisja Konkursowa może zwrócić się do kandydata o przedłożenie – do wglądu – oryginałów.

3.

Informacje dot. warunków organizacyjno–finansowych działalności Filharmonii Kaliskiej można uzyskać w Wydziale Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki UM w Kaliszu
(tel. 062/ 50 49 700 lub 703, ul. Kościuszki 1A, e-mail: wksit@um.kalisz.pl).

4.

Rozpatrzenie ofert i wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora nastąpi najpóźniej
w terminie do 31 sierpnia 2021 roku.

5.

Postępowanie konkursowe będzie przebiegać w trzech etapach. W I etapie Komisja: dokona oceny złożonych ofert pod względem spełnienia przez kandydatów wymagań określonych
w ogłoszeniu konkursowym, sprawdzi kompletność złożonych ofert i zakwalifikuje
kandydatów do II etapu konkursu. W II etapie odbędą się indywidualne spotkania
kandydatów z Komisją, po zakończeniu których komisja zakwalifikuje kandydatów do kolejnego etapu. W III etapie, kandydaci odbędą, w wyznaczonym terminie, próby
z orkiestrą Filharmonii Kaliskiej.

6.

O dopuszczeniu bądź niedopuszczeniu do kolejnych etapów Konkursu, kandydaci będą powiadamiani indywidualnie w formie pisemnej. Kandydaci zakwalifikowani do II,
a następnie III etapu postępowania otrzymają ponadto informacje o terminie i miejscu indywidualnych spotkań z Komisją oraz pracy z Orkiestrą.

7.

    Nieobecność kandydata na spotkaniu z Komisją będzie równoznaczna z jego rezygnacją
    z udziału w kolejnym etapie.

Administrator danych osobowych.

Administratorem danych osobowych przetwarzanych w toku prowadzonego konkursu jest Miasto Kalisz
w imieniu którego działa organ wykonawczy - Prezydent Miasta Kalisza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych dostępne są w BIP Urzędu Miasta Kalisza: www.bip.kalisz.pl – zakładka „Nabór”

Czytaj więcej »

Odeszła Pani BOGUSŁAWA WRÓBLEWSKA Zasłużony Członek SPAM

27 lutego 2021 roku, zaopatrzona Sakramentami Świętymi, odeszła do Pana

BOGUSŁAWA WRÓBLEWSKA

MUZYK, PEDAGOG

PODHARCMISTRZ


Czytaj więcej »

Życzenia z okazji Dnia Kobiet

8 marca
Piękniejsza od kwiatów natury
Najczulsza Matka Żona
Dobrocią przenosi góry
Uśmiechem każdego przekona

Już raj był bez niej pusty
A z nią niestraszna pustynia
Na lata chude, tłuste
Radości każdej przyczyna

Piękniejszej połowie naszej muzycznej społeczności Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Kobiet od zauroczonej, brzydszej połowy Zarządu
Czytaj więcej »

Szanowni Państwo,


Bardzo serdecznie dziękujemy za zainteresowanie i liczną obecność podczas webinaru

„Sztuka czy usługa? Dzieło czy zlecenie?”, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Polskich

Artystów Muzyków. Do dzisiaj obejrzało go ponad 1000 osób.

Dziękujemy niezwykle licznym i aktywnym dyskutantom na czacie, w szczególności

dyrektorowi Filharmonii Łódzkiej, panu Tomaszowi Bębnowi za merytoryczne uwagi.

Serdecznie dziękujemy:

Pani Monice Karwaszewskiej za przygotowaną prezentację oraz za to, że zechciała podzielić

się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem, a także odpowiedzieć na pytania internautów;

Pani Małgorzacie Chmurzyńskiej za przygotowanie i prowadzenie webinaru;

Panu Maciejowi Chwale za realizacja streaming'u, nagłośnienie i oświetlenie.

Zapraszamy na kolejne przedsięwzięcia naszego Stowarzyszenia.


www.spa-m.pl

Link do webinaru: https://youtu.be/9TaRZyKFh4U  

Czytaj więcej »

WEBINAR SZTUKA CZY USŁUGA? DZIEŁO CZY ZLECENIE?

Zarząd Główny SPAM zaprasza na webinar z Moniką Karwaszewską, która opowie m.in. o tym, jak skutecznie broni podczas rozpraw sądowych umów o dzieło podważanych przez kontrolerów ZUS.
Czytaj więcej »

Fonie Lublina - Camille Saint-Saëns – in memoriam

Camille Saint-Saëns – in memoriam

28 lutego 2021, godz. 19.00
Premiera on-line
Sala Koncertowa Szkoły Muzycznej
im. T. Szeligowskiego w Lublinie
Czytaj więcej »

Fonie Lublina 2021 - Z kart muzyki rosyjskiej

Z kart muzyki rosyjskiej

Premiera on-line 7 lutego 2021, godz. 19:00
Trybunał Koronny w Lublinie


Czytaj więcej »

Zmarła Teresa Galas wieloletni Członek SPAM

Ze smutkiem zawiadamiamy, że zmarła Teresa Galas, osoba bez reszty oddana krzewieniu kultury muzycznej jako kierownik Działu Upowszechniania Muzyki Filharmonii Krakowskiej w latach 1979-2009 oraz Członek Zarządu Oddziału Krakowskiego SPAM w latach 2003-2019.

Pogrzeb odbędzie się we wtorek 26 stycznia 2021 roku o godz. 13.00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. 


Czytaj więcej »

Zmarł Członek Zarządu Łódzkiego Oddziału SPAM prof. Janusz Kopczyński

Z głębokim żalem i wielkim niedowierzaniem przekazujemy kolejną, niezwykle smutną dla nas, informację o śmierci prof. dr hab. Janusza Kopczyńskiego - wybitnego oboisty, członka Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, a w ostatnich latach - członka Zarządu łódzkiego oddziału SPAM.
Msza pogrzebowa zostanie odprawiona w poniedziałek 25 stycznia 2021 r. o godzinie 13:30 w Bazylice Archikatedralnej pw. św. Stanisława Kostki w Łodzi.
Ceremonia pogrzebowa odbędzie się ok. godz. 14.50 na Cmentarzu Rzymskokatolickim przy ul. Ogrodowej w Łodzi.

Za swoją działalność artystyczną, naukową oraz pedagogiczną prof. Janusz Kopczyński został uhonorowany Odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2003), Złotą Odznaką Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (2008), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę (2011) oraz Złotym Krzyżem Zasługi (2012).

Był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi w klasie profesora Józefa Ciepłuchy (dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku), laureatem II nagrody X Ogólnopolskiego Konkursie Młodych Instrumentalistów we Włoszakowicach (1977).
Od stycznia 1975 roku był członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, w której przez wiele lat pełnił funkcję pierwszego oboisty. Z zespołem tym wielokrotnie występował za granicą i dokonywał nagrań płytowych. Był również członkiem orkiestry kameralnej „Rubinstein Sinfonietta”.

Prowadził działalność solową (m.in. koncerty solowe z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej i Rubinstein Sinfonietta) i kameralną (trio obojowe, kwintet dęty, trio stroikowe, trio obój, fagot, fortepian; m.in. dwukrotnie występy w Paryżu oraz w Niemczech). Był członkiem Kwintetu Dętego Filharmonii Łódzkiej „Camerata pro Arte” i Tria Stroikowego Filharmonii Łódzkiej. Współpracował z Orkiestrą Ballet Clasique Paris, orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi.

Równolegle rozwijał działalność pedagogiczną. Początkowo w PLM w Łodzi (od 1976 do 1983 roku), gdzie pełnił też funkcję kierownika sekcji instrumentów dętych, a od 1983 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadził klasę oboju.
W latach 1999-2005 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego tej uczelni.
Od 1 października 2006 do 2018 roku był kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych i Perkusyjnych.
W 2014 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.

Był jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych. Pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowych Akademickich Konkursów Oboistów i Fagocistów w Łodzi w latach 2008, 2011 i 2014.

O terminie pogrzebu prof. Janusza Kopczyńskiego poinformujemy wkrótce
Czytaj więcej »

Koło nr 9 SPAM w Szczecinie zapraszana na koncert Mistrz Walerian

Mistrz Walerian

24 stycznia 2021, godz. 17.00
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Transmisja online koncertu dla melomanów w każdym wieku.

Czytaj więcej »

Z pisma do MKIDN w sprawie umów o dzieło dla artystów wykonawców

W trwającym obecnie sporze o wykonania artystyczne, przedstawiamy fragment pisma ZG SPAM do MKiDN z 2019 roku, w którym opisaliśmy trudną sytuację, w jakiej znaleźli się artyści wykonawcy. Oto bowiem niektórzy kontrolerzy ZUS, mimo że żadne przepisy nie zostały zmienione, zaczęli podważać zawarte umowy o dzieło na wykonanie artystyczne.

Wyrośliśmy w tradycji naznaczonej myślą filozoficzno-estetyczną Romana Ingardena, w której dzieło muzyczne w postaci partytury („utworu schematycznego”- według Ingardena) stanowi tylko „byt intencjonalny”, gdyż ze względu na niedostateczną precyzję zapisu muzycznego i niemożność definitywnego określenia wszystkich cech, jakości i parametrów utworu, wymaga „dookreślenia”-poprzez artystyczne wykonania. Są one najważniejszą formą egzystencji dzieła muzycznego, w przeciwieństwie bowiem do dzieła malarskiego czy literackiego muzyka nie jest dostępna odbiorcom bezpośrednio, ale potrzebuje pośrednika - artysty – muzyka, który poprzez twórcze zachowania ujednoznacznia wieloznaczność schematu (zapisu) dzieła i konkretyzuje je w postać brzmieniową. Czytanie partytury (dostępne zresztą nielicznym) nie zastąpi obcowania z urzeczywistnionym brzmieniowo dziełem.” Małgorzata Chmurzyńska ZG SPAM

Czytaj więcej »

Do przewodniczących SPAM

Szanowni Państwo,

1 stycznia 2021 roku wchodzą w życie zmiany przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którymi płatnik składek zobowiązany jest poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło w ciągu 7 dni od jej zawarcia. ZUS przygotował w tym celu specjalny druk ZUS RUD. W związku z powyższym proszę wszystkie Oddziały podlegające pod rozliczenia w ZG SPAM o przesyłanie mailem umów zaraz po ich podpisaniu.

Pozostałe oddziały rozliczające się samodzielnie muszą dokonywać zgłoszeń do ZUS samodzielnie.


Z poważaniem,
Joanna Mioduszewska
Główna Księgowa SPAM

Czytaj więcej »

Zmarł Zasłużony Członek SPAM prof. Jan Kaniewski


Nabożeństwo żałobne zostanie odprawione 18 stycznia 2021 o godz. 11.00 w kościele św. Karola Boromeusza na Starych Powązkach.
Czytaj więcej »

Życzenia Noworoczne

Drodzy Członkowie Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków,


Początek Nowego Roku to tradycyjnie czas kiedy składamy sobie najlepsze życzenia, kiedy życzymy sobie zdrowia i sukcesów, kiedy wzajemnie przekazujemy i czerpiemy od siebie nadzieję i pozytywną energię. Tym bardziej też tej nadziei i energii do działania potrzebujemy u początku roku 2021, kiedy obciążeni ciężkim doświadczeniem destrukcji naszej zawodowej przestrzeni przez pandemię, słyszymy wciąż niepokojące komunikaty o groźbie kolejnej fali zakażeń i kolejnych być może ograniczeniach w działalności zawodowej.

Konstatacja, iż u progu Nowego Roku jesteśmy zmęczeni pandemią, jest oczywista. Tęsknimy za normalnością, tęsknimy za publicznością, tęsknimy za czasem, gdy to muzyka zajmowała głównie nasze umysły. Tęsknimy za czasem, gdy nasza zawodowa aktywność bez reszty kształtowana była naszą wrażliwością, poszukującą i smakującą piękno muzyki. Trudno dziś określić kiedy wrócimy do normalności. Teraz jeszcze trudniej niż pół roku temu. Przecież pozostaje nadzieja, że muzyka jest czymś niezbędnym dla egzystencji, jest darem z którego wrażliwy meloman nigdy nie zrezygnuje, że czeka na nasze inicjatywy i pomysły jak z nim się spotkać nie tylko wirtualnie ale i w rzeczywistej przestrzeni. W przestrzeni nie dającej zastąpić się nawet najbardziej technologicznie wyrafinowanym przekazem elektronicznym. W realnej przestrzeni kiedy to następuje ten cudowny moment kreacji artystycznej w jej niepowtarzalnym jednostkowym wymiarze, kreacji zespolonej nierozerwalnie z jego - Słuchacza/Widza – wrażliwością.

Zatem, w tym Nowym Roku 2021 życzę nam wszystkim, Artystom-Muzykom, byśmy nie tracąc nadziei, odbudowali/odnaleźli przestrzeń wspólnego uprawiania żywej muzyki, odnaleźli swoich słuchaczy, zachowali sens egzystencji wypełnionej pięknem dźwięków, sens poszukiwania tego piękna poprzez codzienne żmudne ćwiczenie, sens napełniania świata harmonią w miejsce hałasu, kunsztowną dynamiką w miejsce monotonnego potoku złych wiadomości, cudowną fakturą tkaniny muzycznej w miejsce monotonnego echa zamkniętych ścian.

Pozostając w tej nadziei, życzę w imieniu własnym i w imieniu Zarządu Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków – do siego Roku i – jakżeby inaczej – zdrowia!


Ryszard Cieśla

Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków

Czytaj więcej »