IV Międzynarodowy Festiwal Puzonu Historycznego i Cynku

15.11.2023

Szanowni Państwo!
Za tydzień w Salach Redutowych w Warszawie powitamy muzyków z Wrocławia - Wrocławskich Kameralistów - Zespół Muzyki Dawnej ARS CANTUS!
Koncert „Petrus de Grudencz – pobożność, rozrywka i radości intelektu” w całości poświęcony będzie twórczości wspaniałego kompozytora i poety XV wieku, Petrusa Wilhelmiego de Grudencz, znanego w Polsce jako Piotr z Grudziądza. Podczas koncertu będziecie mieli Państwo możliwość zapoznania się z tłumaczeniami Tomasza Dobrzańskiego wykonywanych utworów oraz wysłuchać prelekcji dr hab. Pawła Gancarczyka „Piotr z Grudziądza – życie i twórczość”. Zachęcamy do zapoznania się z książką Pana Pawła pt. „Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku „ wydawnictwa Instytutu Sztuki PAN (!!!)
Środa 22.11.2023, godz. 18.00
Teatr Wielki - Opera Narodowa – Sale Redutowe
Warszawa, plac Teatralny 1
Piotr z Grudziądza – życie i twórczość
Prelekcja– dr hab. Paweł Gancarczyk
Koncert zespołu ARS CANTUS
Petrus de Grudencz – pobożność, rozrywka i radości intelektu
Wystąpią:
Monika Wieczorkowska Radosław Pachołek Piotr Karpeta Maciej Gocman - śpiew/vocal
Tomasz Dobrzański -citola, flet podłużny, szałamaja/citole, recorder, shawm
Agniszka Obst-Chwała - fidel/fiddle
Michał Kiljan - puzan/sackbut
Ewa Prawucka - pozytyw/positive
ARS CANTUS
Zespół Ars Cantus powstał w roku 2000 jako grupa wokalna związana z Wrocławskimi Kameralistami, pracująca pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. Zespół wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, (pieśni średniowieczne z rękopisu Carmina Burana, dramaty liturgiczne Ludi Sancti Nicolai) do wczesnego baroku (Salomone Rossi – muzyka dworu i synagogi). Istotną część repertuaru Ars Cantus stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska sięgające XIV wieku, często prezentowane słuchaczom po raz pierwszy od stuleci (Uczta na Ratuszu – utwory z wrocławskich i śląskich druków muzycznych z wieków XVI i XVII, Serena mente jubilo – utwory z XIV i XV-wiecznych rękopisów z Wrocławia, Żagania i Zielonej Góry).
Zespół Ars Cantus występował na Festiwalu Flandryjskim w Alden Biesen w Belgii, na koncertach Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, na Festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu, na Festiwalach Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie i w Krakowie, festiwalu Musica Memorabilis w Poznaniu, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwalu Laus Polyphoniae w Antwerpii, Międzynarodowym Festiwalu Maj z Muzyką Dawną oraz Forum Musicum we Wrocławiu, na Festival delle Nazioni we Włoszech i wielu innych. W grudniu 2004 koncert zespołu Ars Cantus transmitowano do wszystkich krajów Europejskiej Unii Radiowej.
W roku 2001 na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie za wykonanie średniowiecznych pieśni ze zbioru Carmina Burana zespół Ars Cantus został uhonorowany nagrodą im. Zofii Rayzacherowej za „największą indywidualność artystyczną w dziedzinie muzyki dawnej”. W roku 2011 na tym samym festiwalu zespół otrzymał nagrodę im. Adama Jarzębskiego „dla najlepszego wykonawcy” za wykonanie programu Mikołaj z Radomia – opera omnia
Pośród licznych nagrań zespołu wyróżnić warto nagradzane płyty: Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku (2003), Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV (2005), Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich (2006), monograficzną płytę z utworami Piotra z Grudziądza (2011), Musica gratulatoria – muzyka na uroczystości weselne z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku (2012). Do najciekawszych projektów koncertowych zespołu należą: Piotr Wilhelmi z Grudziądza – pobożność i radości intelektu, Guillaume de Machaut – Miłość i Melancholia, Adriano Banchieri – Wiejskie rozrywki, komedia madrygałowa, Oci, oci, fi de li fi – od symbolu do ilustracji. Muzyka wieków XIV i XV, Muzyka ożywiona z XVII-wiecznych druków oleśnickich, Ars subtilior- sztuka subtelniejsza, muzyka wieku XIV, Maddalena Casulana – druga księga madrygałów. Samuel Besler, Heptalogus – Siedem słów Chrystusa na krzyżu, Wrocław 1624, Franz Schubert – pieśni wielogłosowe, Emilio de’Cavalieri – Lamentationes Hieremiae Prophetae, Kodeksy trydenckie – muzyka rezydencji biskupich w XV wieku.

IV Festiwal Puzonu Historycznego i Cynku Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Benefity członkowskie

DYSKOGRAFIA IGNACEGO
JANA PADEREWSKIEGO

Dopuszczalny poziom dźwięku
w mieszkaniu - rozwiązania prawne, przykładowe sprawy

Orfeusz dla Piotra Sałajczyka

Leksykony SPA-M