„Pałacowe spotkania z muzyką”

08.04.2015
Serdecznie zapraszam na koncert z cyklu
„Pałacowe spotkania z muzyką”,
który odbędzie się 19 kwietnia 2015 r. o godz. 13.00
w Pałacu w Jabłonnie ul. Modlińska 105.

Wykonawca:
Andrzej Stefański – fortepian
Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński

Andrzej Stefański naukę gry na fortepianie rozpoczął w 1949 roku w Poznaniu u prof.Antoniego Karużasa. Następnie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u prof. Stanisława Szpinalskiego oraz prof. Zbigniewa Drzewieckiego. Studiam muzyczne uzupełniał w Konserwatorium Moskiewskim (1966), pracując pod kierunkiem
prof. Wiery Gornostajewej. W latach 1970–1971 przebywał w USA kontynuując studia na Uniwersytecie Indiana u prof. György Seboka. Koncertuje w kraju i za granicą. Występował w Belgii, Czechosłowacji, Anglii, Hiszpanii, Rosji, na Węgrzech, we Włoszech, w Niemczech oraz USA, Japonii i Korei Południowej.
Nagrywał wielokrotnie dla firm płytowych, takich jak: Polskie Nagrania, Wifon, Composers Recordings Inc. (USA). Współpracuje z Polskim Radiem oraz z czołowymi Filharmoniami w Polsce. Repertuar Andrzeja Stefańskiego jest bardzo obszerny i obejmuje utwory różnych epok, od Bacha do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów polskich (artysta nagrał m.in. wszystkie utwory fortepianowe Karola Szymanowskiego dla wytwórni Wifon, która to realizacja była pierwszą kompletną edycją utworów fortepianowych tego kompozytora w historii fonografii. Poza działalnością koncertową Andrzej Stefański zajmuje się pracą dydaktyczną. Jest emerytowanym profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadził również chopinowskie kursy interpretacji w Japonii, w Londynie (Royal
Academy of Music), w Warszawie (Towarzystwo im. F. Chopina dla pianistów zagranicznych) oraz w Korei Południowej i w Szanghaju w Chinach.

Sonata fortepianowa Es - dur Ludwiga van Beethovena powstała w latach 1800 – 1801. Wydano ją razem z Sonatą cis - moll op. 27 nr 2 znaną jako „Księżycowa”. Oba utwory zostały określone przez kompozytora jako „Sonata quasi una fantasia”, co wskazuje na mniejsze przywiązanie w nich do klasycznej budowy formy sonatowej. W niedługim czasie po sonatach zostały napisane Wariacje na temat „Eroiki”. Temat wariacji został zaczerpnięty z IV części Symfonii, jednak – co ciekawe – ukazały się one na dwa lata przed opublikowaniem Symfonii. Napisana w ciągu zaledwie czterech dni, w kwietniu 1838 roku, Kreisleriana to jedno z najsłynniejszych i ulubionych przez samego kompozytora dzieł Roberta Schumanna. Ośmioczęściowy utwór zainspirowany został fi kcyjną postacią ekscentrycznego muzyka Johannesa Kreislera. Stworzony przez pisarza i muzyka, E. T. A Hoffmanna Kreisler był uważany za jego alter ego. Najprawdopodobniej również sam Schumann znalazł z nim wiele cech wspólnych. „Roczniki pielgrzymstwa” to cykl trzech Suit skomponowanych przez F. Liszta. Powstawały one na różnych etapach jego życia i twórczości. Suita pierwsza „Szwajcaria” powstała w latach 1848 – 1854, druga – „Włochy”, w latach 1837 – 1849, jednak suplement „Venezia e Napoli”, z którego pochodzi Tarantella, powstał dopiero w roku 1859. Część trzecia powstawała najdłużej, w latach 1867 – 1887. Cały cykl obejmuje zatem 50 lat życia kompozytora i jest niezwykle wymownymi bogatym studium jego twórczości.

Magdalena Rostworowska

 

PROGRAM

L. van Beethoven Sonata Es - dur op. 27 nr 1 (Sonata quasi una Fantasia)

(1770-1827) Andante

Allegro molto e vivace

Adagio con espressione

Allegro vivace

Eroica Variationen op. 35 (15 Variationen mi fi nale á la Fuga)

*** przerwa ***

R. Schumann Kreisleriana

(1810-1856) Ausserst bewegt

Sehr innig und nicht zu rasch

Sehr aufgeregt

Sehr langsam

Sehr lebhaft

Sehr langsam

Sehr rasch

Schnell und spielend

F. Liszt Tarantella z cyklu „Venezia e Napoli”

(1811-1886)

Benefity członkowskie

DYSKOGRAFIA IGNACEGO
JANA PADEREWSKIEGO

Dopuszczalny poziom dźwięku
w mieszkaniu - rozwiązania prawne, przykładowe sprawy

Orfeusz dla Piotra Sałajczyka

Leksykony SPA-M